درحال بارگذاری...

زنجره مو

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

زنجره مو


زنجره مو

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


🔰 زنجره مو

Cicadatra ochreata ✅

این زنجره یکی از آفات مهم مو در ایران است. در تمام مناطق موکاری وجود دارد.

🔸 علاوه بر مو به بسیاری از گیاهان دیگر مانند سنجد،‌ سیب، آلبالو، به، سپیدار، زبان گنجشک، نارون، ازگیل ژاپنی، تبریزی، پسته، انار، گلابی و هلو صدمه می‌زند.

🔴نحوه خسارت

حشره بالغ بر روی سرشاخه‌های مو و سایر درختان میزبان تخمریزی می‌نماید. بر اثر تخمریزی حشره قسمتی از بافت گیاه از فعالیت باز مانده و در روی آن برآمدگی‌هایی بوجود می‌آید که سبب شکنندگی سرشاخه می‌شود. این سرشاخه‌ها اغلب ضعیف و گاهی خشک می‌شوند.

🔺پوره‌های آفت پس از خروج از تخم داخل خاک شده و روی ریشه‌های مو مستقر می‌گردند. پس از استقرار برای تغذیه، خرطوم خود را در نسج ریشه فرو برده و به شدت شروع به تغذیه می‌کنند. در موستانهایی که این آفت شیوع دارد پایه مو تدریجاً ضعیف گشته و سرانجام می‌خشکد. پایه‌های آلوده اغلب رشد بسیار کم دارند، برگها زرد می‌شود و میوه‌ها بسیار کم و ریز هستند.

زیست‌شناسی

زنجره‌های کامل از اوایل تابستان به بعد در موستانها دیده می‌شوند. پس از خروج از جلد شفیرگی معمولاً پروازهای کوتاه می‌کنند. پس از 5 تا 7 روز جفتگیری کرده و یکی دو روز بعد تخمگذاری می‌نمایند. تخمها در دو ردیف به طور مورب داخل شاخه‌های چوبی نشده در طرفین شیاری که حشره با تخمریز خود می‌سازد قرار داده و روی ‌آنها را با ترشحات بدن می‌پوشاند. دوره رشد جنینی حدود یک ماه است. دوره زندگی حشرات کامل در طبیعت 11 تا 12 روز می‌باشد. تعداد متوسط تخم در یک زنجره ماده حدود 30 تا 35 عدد می‌باشد. پوره‌ها پس از خروج از تخم به زمین افتاده داخل خاک می‌شوند. پوره‌ها در کنار ریشه‌ها اتاقکی از گل برای خود ساخته از شیره گیاهی می‌ماند. پوره‌ها دوست دارند در شرایط کاملاً مرطوب زندگی کنند. دوران پورگی این آفت حدود چهار سال است. پوره‌های سن چهارم پس از پایان دوره تغذیه از خاک خارج شده و از تنه درختان یا قطعات سنگ و غیره بالا رفته تبدیل به مرحله‌ای که اصطلاحاً شفیره نا میده می‌شود، می‌گردند. بعد از طی مرحله شفیرگی جلد آنها با یک شکاف طولی از هم باز شده و حشره کامل بالدار از آن خارج می‌گردند.

🔺خاکهای رسی و سنگین برای فعالیت پوره‌ها مناسب‌تر است و این آفت در چنین خاکهایی خسارت بیشتری ایجاد می‌کند. طول دوره یک نسل ممکن است 4 تا 5 سال طول بکشد.

♻️کنترل:

🔶استفاده از زمین‌های شنی، ازدیاد آبیاری و تقویت زمین بوسیله کودهای حیوانی شیمیایی

🔷 پیوند واریته‌های مرغوب روی پایه‌های مقاوم

🔶 بیل زدن پای درخت و سوزانیدن علف‌های هرز باغات و اطراف آنها

🔷هرس سرشاخه‌های آلوده به تخمریزی زنجره‌ها در بهار و سوزانیدن آنها

🔶 آب تخت نمودن باغات

⚠️کنترل شیمیایی:

از سموم به روش سمپاشی پای بوته ها علیه پوره های داخل خاک، سمپاشی سطح خاک در موقع خروج شفیره ها، همچنین سمپاشی درختان استفاده می کنیم.

با ما همراه باشید

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس با شماره ۰۹۰۲۰۳۹۹۰۳۱ 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


آفات زنجره_مو سمپاشی پهپاد پهپادکشاورزی سم مو باغ محلولپاشی سیرنگ پهباد مزرعه

این مطالب را هم بخوانید!

بررسی ریشه ها و تاریخچه توسعه...

آیا میدانید بررسی ریشه ها و تاریخچه توسعه پهپادها از آغاز تا کنون چگونه بود؟ توسعه پهپادها از آغاز تاکنون یک مسیر فناورانه جذاب را طی کرده است. ریشه‌های این فناوری به دهه‌های 1910 و 1920 بازمی‌گردد، زمانی که نخستین پهپاد توسط نیکولا تسلا اختراع شد. اما توسعه واقعی در دهه‌های بعد رخ داد. در دهه 1...

ادامه مطلب »

استفاده از پهپاد در گلخانه

استفاده از پهپاد در گلخانه: یک رویکرد نوین برای بهبود کاشت و مدیریت گیاهان مقدمه: گلخانه‌ها به عنوان یک محیط مصنوعی برای کاشت گیاهان تولیدی و تکمیلی بسیار مهم هستند. توسعه تکنولوژی در این زمینه به بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. یکی از تکنولوژی‌های نوین که به تازگی وارد عرصه گلخانه‌...

ادامه مطلب »

کشاورزی

تعریف کشاورزی کشاورزی یعنی تولید مواد غذایی، علوفه، الیاف و دیگر محصولات مورد نیاز بشر از راه کاشت گیاهان و پرورش حیوانات اهلی است. در ادامه درباره کشاورزی بیشتر میخوانیم. با دانشچی همراه باشید. کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص‌ها و فنون، از جمله راه‌هایی برای گسترش زمین‌های مناسب برای زراعت گیاه، ح...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116